3 عامل اثرگذار در تولید برق خورشیدی

3 عامل اثرگذار در تولید برق خورشیدی

تولید برق خورشیدی یکی از راه‌های پاک و پایدار برای تأمین انرژی است. اما آیا تولید برق خورشیدی کارِ سختی است؟ پاسخ به این سوال بستگی به چند عامل دارد.

اولین عامل، موقعیت جغرافیایی است.

برای تولید برق خورشیدی، نیاز به نور خورشید کافی و مستقیم دارید. بنابراین، مناطقی که دارای آب و هوای آفتابی و خشک هستند، مزیت بیشتری برای تولید برق خورشیدی دارند.

دومین عامل، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و نگهداری سیستم خورشیدی است. تولید برق خورشیدی نیاز به نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی، انبارهای باتری، اینورترها و سایر تجهیزات دارد.این عوامل در نهایت قیمت برق خورشیدی را تعیین می کنند.

محاسبه برق خورشیدی
محاسبه برق خورشیدی

این هزینه‌ها ممکن است در ابتدا زیاد باشند، اما در بلند مدت با کاهش هزینه‌های سوخت فسیلی و کمک‌های دولتی، به صرفه تبدیل می‌شوند. همچنین، نگهداری و تعمیر پنل‌های خورشیدی نسبتاً ساده و کم هزینه است.

سومین عامل، قوانین و مقررات محلی است. بسته به کشور یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است برای تولید برق خورشیدی نیاز به مجوز یا اجازه از مقامات مربوطه داشته باشید.

همچنین، ممکن است قوانین مالیاتی یا تعرفه‌های خرید تضمین شده برق خورشیدی را تعیین کنند. لذا، قبل از شروع به تولید برق خورشیدی، لازم است با قوانین و مقررات محلی آشنا شوید.

 

چگونگی نصب سیستم برق خورشیدی

 

تولید برق خورشیدی
مزرعه تولید برق خورشیدی

نصب و استفاده از سیستم های انرژی خورشیدی درابتدای کار و از دور، به نظر ممکن است کاری پیچیده باشد، اما با یادگیری مراحل نصب و شیوه بهره‌برداری ساده، می توانید به راحتی از این سیستم استفاده کنید و برای خانه یا محل کار خود برق پاک و پایدار تامین کنید و یا این برق تولیدی را بفروشید.

نیروگاه برق خورشیدی کوچک معمولاً در محل های کوچکتری نصب می شود و به عنوان یک منبع تولید انرژی پایدار و پاک استفاده می شود. برای نصب و راه اندازی نیروگاه برق خورشیدی کوچک، ابتدا باید مکان مناسبی برای نصب انتخاب شود. سپس، پنل های خورشیدی روی ساختمان یا در فضای باز نصب می شوند.

از جمله تجهیزات سیستم برق خورشیدی که مورد نیاز هستند باید به اینورتر برق خورشیدی که عضوی مهم است اشاره کرد. درواقع برای مصارف AC بدون وجود اینورتر، برق تولید شده توسط پنل برق خورشیدی قابل استفاده نیست.

از دیگر تجهیزات برق خورشیدی می توان به باتریبرای ذخیره برق خورشیدی تولید شده اشاره کرد. این تجهیز نصب می شود تا در صورتی که نیروگاه در حال تولید انرژی نیست، برق برای مصرف در داخل ساختمان در دسترس باشد.

از شارژ کنترلر برای کنترل سطح انرژی وارد شده به باتری استفاده می شود. زیرا به دلیل عدم خطی بودن تولید برق خورشیدی در طول روز، ممکن است سطوح مختلفی از انرژی تولیدی به باتری وارد شوند که آسیب زننده هستند و برای همین از شارژ کنترلر استفاده می شود.

نیروگاه برق خورشیدی کوچک و خانگی به دلیل نیاز به فضای کمتر و هزینه پایین تر، قابل استفاده برای قشر زیادی از جامعه هستند و علاوه بر توسعه انرژی پاک، به درآمد زایی نیز کمک می کنند.
این سامانه های کوچک خورشیدی با نیروگاه های خورشیدی بزرگ که گاها به آن ها مزرعه تولید برق خورشیدی هم گفته می شوند، از نظر ابعاد، هدف، بهره برداری و شیوه های کنترلی متفاوت هستند.

نحوه محاسبه برق خورشیدی

زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی
تولید برق خورشیدی

محاسبه برق خورشیدی یا محاسبات سیستم برق خورشیدی یکی از مهمترین مراحل در طراحی و نصب سیستم های برق خورشیدی است. برای انجام این محاسبات مهم، باید مقدار تولید برق خورشیدی مورد نیاز محاسبه شود.

سپس با در نظر گرفتن این عدد و برخی ملاحظات فنی، باید تعداد پنل های مورد نیاز و مقدار تولید برق هر پنل، برای رسیدن به مجموع برق مورد نیاز در سیستم محاسبه شود.

همچنین بسته به پنل های مورد استفاده و سیستم اتصال آن ها به یکدیگر که می توانند سری، موازی و یا ترکیبی از این دو باشند، می بایست سایر تجهیزات سیستم برق خورشیدی اعم از باتری، اینورتر، شارژکنترلر و … از نظر مشخصات فنی و نحوه اتصال، انتخاب شوند.

برای یادگیری محاسبه برق خورشیدی برای راه اندازی و کنترل نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ، می توانید به شکل خود آموز و یا بوسیله شرکت در دوره های برق خورشیدی که برگزار می شوند، اقدام کنید.

می توان گفت برای افرادی که پایه مهندسی دارند، محاسبه سیستم خورشیدی کارِ چندان سخت و پیچیده ای محسوب نمی شود و به همی ندلیل بسیاری از افراد حتی از رشته های غیر مهندسی نیز به خوبی می توانند از پس یادگیری این موضوع بر بیایند.

با تمام این ها، آیا به نظرتان تولید برق خورشیدی کار سختی است؟

 

تولید برق خورشیدی با نیروگاه متمرکز CSP

برای تولید برق خورشیدی، در کنار روش فتوولتائیک یک روش مروم دیگر نیز وجود دارد به نام نیروگاه خورشیدی متمرکز و یا CSP. همانطور که می دانید در روش فتوولتائیک با استفاده از سلول‌های خورشیدی که از مواد نیمه‌هادی ساخته شده‌اند، نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند.

اما در تولید برق خورشیدی به وسیله تمرکز نور خورشید، با استفاده از آینه‌ها و عدسی‌ها، نور خورشید را به یک نقطه متمرکز کرده و از حرارت آن  برای تولید بخار و چرخاندن توربین‌های تولید برق استفاده می‌کند.این روش تولید برق خورشیدی در نیمه دوم خود شباهت زیادی به نیروگاه های برق فسیلی یا هسته ای دارد.

آنچه اهمیت دارد این است که، هر دو فناوری در حال توسعه و پخش شدن در سطح جهان هستند و ظرفیت قابل توجهی از برق جهان را تأمین می‌کنند.

یکی از نشانه های توسعه انرژی های تجدیدپذیر و به خصوص انرژی خورشیدی در کشور ما، ساخت اولین شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در شهر قم است، که به نام شهرک صنعتی هوشمند سیاره سبز شهرت دارد. برای آشنایی با این شهرک روی این لینک کلیک کنید.

این شهرک که هم اکنون واحدهای صنعتی آن در قالب قطعات کارخانه جات و کارگاه ها در حال واگذاری است، به شکلی راه اندازی شده که بر روی سقف سوله ها، پنل های خورشیدی قرار می گیرند و تولید برق می نمایند. شهرک سیاره سبز شامل بخش های جذابی مانند پارک علم و فناوری، هایپرمارکت انرژی، کارگاه ها و کارخانجان و مجتمع رفاهی می باشد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه
قیطرانی

پس اون شهرک انرژی خورشیدی قم که توی نمایشگاه انرژی تجدیدپذیر شنیدیم شما هستید. میشه لطفا بفرمایید چطوری میتونم قطعات فروشی رو بررسی کنم و یک قطعه بخرم؟ چند متری هستن؟ و اینکه حتما باید تو حوزه خورشیدی کار کنیم؟ من کارم تولید دمنوش گیاهیه

نگار دوگوهرانی

سلام. بله آینده سازان سیاره سبز مجموعه مادر شهرک سیاره سبز قم هست. شما می تونید به بخش خرید قطعه برید و قطعات و متراژ و مشخصات رو بررسی بفرمایید قیمت به روز هم به شما اعلام میشه. برای دریافت مشاوره تخصصی می تونید تماس بگیرید.
درباره کار شما هم بله، در شهرک سیاره سبز یک بخش عمومی هم وجود داره که مشاغلی مثل شما می تونن درش فعالیت کنن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.