6 عامل موثر بر قیمت پنل خورشیدی

6 عامل موثر بر قیمت پنل خورشیدی

قیمت پنل خورشیدی در هزینه تمام شده نیروگاه های خورشیدی اثر گذار است. پنل‌های خورشیدی به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های تولید برق خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پنل‌ها برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق استفاده می‌شوند. یکی از چالش‌هایی که این صنعت با آن روبه روست، قیمت پنل‌های خورشیدی است. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر در قیمت پنل‌ خورشیدی می‌پردازیم.

قیمت پنل خورشیدی
6 عامل موثر بر قیمت پنل خورشیدی

پنل خورشیدی قیمت های متفاوتی دارد چون…

پنل خورشیدی قیمت های متفاوتی دارد چون اساسا قیمت پنل خورشیدی به یک یا دو فاکتور وابسته نیست و عموامل مختلفی در تعیین قیمت نهایی محصول اثرگذارند. بعضی از مهم ترین عوامل موثر در قیمت پنل های خورشیدی را در ادامه با هم بررسی می نماییم.

1- تکنولوژی ساخت پنل خورشیدی

یکی از عوامل مهم در قیمت پنل‌های خورشیدی، تکنولوژی ساخت آن‌ها است. هر چه تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، قیمت پنل‌های خورشیدی بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، پنل‌های خورشیدی با تکنولوژی نانو، قیمت بالاتری نسبت به پنل‌های خورشیدی با تکنولوژی سلول‌های خورشیدی سنتی دارند.

2- کیفیت مواد اولیه، خلوص سلول های خورشیدی 

در ساخت پنل‌های خورشیدی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، بسیار مهم است. به عنوان مثال، استفاده از سلول‌های خورشیدی با کیفیت بالاتر، قیمت پنل‌های خورشیدی را افزایش می‌دهد. پنل های مونو کریستال که خلوص بالاتری دارند، نسبت به پلی کریستال ها گران قیمت تر هستند.

3- اندازه پنل خورشیدی

اندازه پنل‌های خورشیدی نیز یکی از عوامل مؤثر در قیمت آن‌ها است. پنل‌های خورشیدی بزرگتر، قیمت بیشتری نسبت به پنل‌های کوچکتر دارند.

4- مدت زمان گارانتی پنل خورشیدی

مدت زمان گارانتی پنل‌های خورشیدی نیز یکی از عوامل مهم در قیمت آن‌هاست. پنل‌هایی با مدت زمان گارانتی بیشتر، قیمت بیشتری دارند.

5- شرکت سازنده پنل خورشیدی

شرکت سازنده پنل‌های خورشیدی نیز می‌تواند در قیمت آن‌ها تأثیرگذار باشد. شرکت‌های مطرح در این صنعت، قیمت بیشتری دارند.

6- پتانسیل خط تولید

پتانسیل خط تولید پنل خورشیدی همچنین می‌تواند در قیمت پنل‌های خورشیدی تأثیرگذار باشد. شرکت‌هایی که توانایی تولید بیشتری دارند، قیمت پنل‌های خود را کاهش می‌دهند.

6 عامل موثر بر قیمت پنل خورشیدی
زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی

در نهایت، باید گفت که قیمت پنل‌های خورشیدی، به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حال، با توجه به رشد صنعت پنل‌های خورشیدی در سال‌های اخیر، قابلیت تأمین پنل‌های خورشیدی با قیمت مناسب وجود دارد.

قیمت پنل خورشیدی مونو کریستال و پلی کریستال

پنل‌های خورشیدی بر اساس نوع و ترکیب سلول‌هایی که در آن‌ها استفاده می‌شود، به دو نوع مونو کریستال و پلی کریستال تقسیم می‌شوند. در این مقاله قیمت پنل خورشیدی مونو کریستال و پلی کریستال بررسی خواهد شد.

پنل‌های خورشیدی مونو کریستال، از سلول‌های با کیفیت بالاتری تشکیل شده‌اند. این پنل‌ها در طراحی و ساخت از سلول‌های خورشیدی مونو کریستال استفاده می‌کنند.

این سلول‌ها از یک بلور سیلیکون با خلوص بالا تشکیل شده‌اند و از آن‌جایی که مواد خارجی در آن‌ها وجود ندارد، به عنوان سلول‌های تک کریستالی نیز شناخته می‌شوند. پنل‌های خورشیدی مونو کریستال عمر طولانی‌تری نسبت به پلی کریستال دارند و در برابر تابش ضعیف‌تر، کمتر از پلی کریستال بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل در مناطق با تابش کم تر مثل مناطق شمال ایران، پنل مونوکریستال پیشنهاد می شود.

قیمت پنل خورشیدی مونو کریستال با توجه به کیفیت بالاتر سلول‌هایی که در آن‌ها استفاده می‌شود، نسبت به پلی کریستال بیشتر است.

پنل‌های خورشیدی پلی کریستال، از سلول‌های پلی کریستال تشکیل شده‌اند. سلول‌های پلی کریستال، سلول‌هایی هستند که در طراحی و ساخت آن‌ها از بلور سیلیکون با خلوص کمتر استفاده می‌شود. به دلیل کیفیت پایین‌تر سلول‌های پلی کریستال، این پنل‌ها در مقابل تابش کم، نسبت به مونو کریستال ها ضعیفتر عمل می‌کنند.

با توجه به تولید بیشتر این نوع پنل‌ها، نرخ تقاضا و عرضه آن‌ها نیز بیشتر است که باعث افزایش رقابت و کاهش قیمت پلی کریستال ها می‌شود.

در پایان باید گفت قیمت پنل های خورشیدی به خصوص در کشور ما به خاطر هزینه واردات رشد زیادی پیدا میکند و یکی از عوامل بالا رفتن هزینه سیستم خورشیدی همین قیمت بالای ترنسفر از کشور تولید کننده پنل تا داخل خاک ایران است.

در نتیجه تولید داخلی و راه اندازی خطوط تولید پنل های خورشیدی با کیفیت در داخل کشور، می تواند باعث پایین آمدن هزینه راه اندازی سیستم انرژی خورشیدی در کشور باشد.

دربارۀ دیگر تجهیزات سیستم خورشیدی نیز همین مساله صدق می کند. به خصوص اینورتر که یکی از تجهیزات مهم و نسبتا گران سیستم خورشیدی است. در ایران هم اکنون خطوط تولید اینورتر به تعداد محدودی راه اندازی شده است.

یکی از کارخانه های تولید اینورتر در ایران، مربوط به مجموعه کارخانه جات مهر سیاره سبز، در قم و واقع در شهرک صنعتی سیاره سبز است. با کلیک بر روی لینک زیر میتوانید با خط تولید اینورتر در این کارخانه ایرانی، بهتر آشنا شوید.

آشنایی با خط تولید اینورتر در شهرک صنعتی سیاره سبز

 

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه
آلما انصاری

قیمت سیستم خورشیدی بالا درمیاد و دلیلش هم دقیقا همینه که تولید داخلی کمه و باید وارد کنیم. قطعا اگر هزینه ها پایین بیاد مردم بیشتری سوق پیدا می کنن به استفاده از خورشیدی. الان اینکه میان و به اقشار کم برخوردار وام میدن برای اینکه نیروگاه خورشیدی خانگی راه بندازن و کسب درآمد کنن واقعا عالیه.
یادمون نره. زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی هست

نگار دوگوهرانی

سلام. دقیقا درست میفرمایید. گرچه که در سال های اخیر قیمت تجهیزات نسبت به قبل معقول تر و منطقی تر محسوب میشه و قشر زیادی به سمت استفاده از انرژی خورشیدی رفتن. توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق نیروگاه های خورشیدی 5 کیلووات ایده بسیار خوبیه که هم از نظر اقتصادی کمک کننده است به این قشر عزیز و هم به توسعه و شناخت بیشتر انرژی خورشیدی منجر میشه

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.