پنل خورشیدی | قیمت، تولید، انواع و برندها

پنل خورشیدی | قیمت، تولید، انواع و برندها

پنل خورشیدی، به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات تولید برق از منابع انرژی پاک و قابل تجدید شناخته می شود. این پنل ها با استفاده از انرژی نور خورشید، الکتریسیته تولید می کنند که می تواند در بسیاری از کاربردها از جمله تامین نیاز انرژی خانه ها، صنایع، شهرها و حتی خودروها مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از پنل خورشیدی به دلیل عدم تولید آلاینده ها، کاهش هزینه های انرژی و دسترسی آسان به منابع انرژی پاک، به عنوان یک راهکار سبز و پاک بوده و در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی، بسیار مهم و حیاتی است.

 

قیمت پنل خورشیدی

از آنجا که قیمت پنل خورشیدی با ویژگی‌های مختلفی مانند کیفیت، ظرفیت، نوع سلول، توان و ضریب بازدهی مرتبط است، برای محاسبه قیمت نهایی باید این ویژگی‌ها را در نظر گرفت. برای مثال، پنل‌های خورشیدی با کیفیت بالاتر، ضریب بازدهی بالاتری دارند، اما قطعا قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

قیمت پنل خورشیدی از نوع پلی کریستال کمتر است، اما در عین حال ضریب بازدهی پایین تری نیز دارد. پنل‌های خورشیدی با توان بیشتر و ضریب بازدهی بالاتر، قیمت بیشتری دارند.

از طرفی امکان تنظیم زاویه پنل هم از اهمیت برخوردار است چون شیب قرار گیری پنل در برلبر تابش، با بازدهی پنل رابطه تنگاتنگی دارد. در نتیجه قیمت پنل خورشیدی که مجهز به تجهیزاتی برای تنظیم زاویه باشد و یا آپشن اضافه استراکچر خورشیدی قابل تنظیم را همراه خود داشته باشید نیز، بالاتر است.

جنس بدنه پنل نیز تأثیر قابل توجهی بر قیمت دارد. پنل‌های خورشیدی با بدنه فلزی یا آلومینیومی قیمت بیشتر و در نتیجه مقاومت بیشتری نسبت به شرایط آب و هوایی دارند.

به طور کلی، قیمت پنل فتوولتائیک در بازار جهانی بستگی به ویژگی‌های مختلف آن دارد. همچنین عوامل مختلفی مانند نوع سلول، توان، ضریب بازدهی، شیب پنل، جنس بدنه، کاربری و برند سازنده نیز بر قیمت تأثیرگذار هستند. حین خرید صفحات خورشیدی، برای آنکه پنل خورشیدی قیمت بالایی که با ارزش هایش متناسب نیست را نخرید، بهتر است قیمت‌های فروشندگان مختلف را در بازار مقایسه کرده، خوب تحقیق کنید و در نهایت تصمیم بگیرید.

 

پنل خورشیدی
زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی

 

 

خرید پنل خورشیدی

خرید پنل خورشیدی در مسیر راه اندازی سیستم خورشیدی می‌تواند یکی از چالش برانگیزترین مراحل باشد؛ چون پنل‌های خورشیدی تحت تاثیر تکنولوژی ها و مواد اولیه متفاوتی تولید می شوند، دسته‌بندی‌های مختلفی در بازارِ آن وجود دارد. یعنی از لحظه ای که به خوبی درک کنید پنل خورشیدی چیست تا نتیجه گیری نهایی و بررسی انواع فاکتور ها باید یک مسیر تحقیق و مشاوره مناسب را طی کنید.

برای خرید پنل خورشیدی، نیاز است تا با نوع، مدل، برند، راندمان، توان تولیدی و البته میزان تابش در منطقه خود به درستی آشنا شوید.
در بسیاری از کشورها، خرید پنل خورشیدی به دلیل ارزانی و بهره‌وری آن، به یکی از روش‌های مهم تامین انرژی تبدیل شده است. با این حال، در دیگر کشورها هنوز، هزینه خرید پنل خورشیدی بسیار بالاست. بنابراین، قبل از خرید پنل، نیاز است تا هزینه ها را به خوبی بررسی کنید.
حتما پنل خورشیدی را از فروشگاه‌های معتبر و با ضمانت خریداری کنید. همچنین، برای راه‌اندازی پنل خورشیدی، به یک نصاب باتجربه نیاز است تا از بهینه‌سازی بهره‌وری پنل خورشیدی در منزل یا محل کارتان، مطمئن شوید.

پنل خورشیدی
ثبت نام پنل خورشیدی رایگان

پنل خورشیدی خانگی

پنل خورشیدی خانگی با پنل خورشیدی که مثلا در یک نیروگاه خورشیدی استفاده میشود، تفاوتی ندارد. تنها تعداد پنل ها و مساحت سطح پنل که بسته به توان تولیدی صفحات فتوولتائیک متغیر هستند ممکن است در نیروگاه های خانگی و بزرگ متفاوت باشند. مثلا یک نیروگاه خانگی با ۳ پنل برق خورشیدی تولید می‌کند و یک نیروگاه یا مزرعه خورشیدی با صدها پنل؛ طبیعتا میزان برق تولیدی متفاوت خواهد بود.

پنل های کوچک ۲۰، ۳۰ یا ۵۰ وات به علت قابلیت حمل بهتر و کاربردهای کار راه اندازی که دارند شاید بتوانند نام پنل خورشیدی خانگی را یدک بکشند.

تکنولوژی ساخت پنل خورشیدی

تکنولوژی ساخت پنل های خورشیدی تعیین کننده عمر و عاقبت سیستم های خورشیدی است.

میدانیم که این پنل‌ها شامل ماژول‌های خورشیدی هستند که در آنها سلول‌های خورشیدی قرار دارند. سلول‌های خورشیدی در واقع المان هایی هستند که قابلیت تبدیل انرژی نور خورشید به برق  را دارند.

ساخت پنل خورشیدی بر اساس دو فناوری اصلی انجام می‌شود: فناوری سلول خورشیدی نسل اول (Crystalline Silicon) و فناوری سلول خورشیدی نسل دوم (Thin Film). در فناوری نوع اول، سلول‌های خورشیدی از مواد معدنی به نام سیلیسیوم به عنوان نیمه رسانا استفاده می‌شوند. در فناوری نوع دوم، سلول‌های خورشیدی از موادی کادمیوم تلوراید و در ضخامت های بسیار کم و با انعطاف در حد طلق ساخته می‌شوند.

نحوه تولید پنل خورشیدی در خط تولید پنل به این صورت است که ابتدا سلول‌های خورشیدی از جنس سیلیکون به صورت قرار گیری ماسه سیسلیس در کوره های با دمای بسیار بالا شروع به خلق شدن می کنند.

بعد سرد شدن ماده اولیه و انجام مراحل مهم ایجاد خلوص بیشتر سلول ها به شکل مربع یا مستطیل برش خورده و قالب گیری می شوند. سپس سلول‌های خورشیدی با هم متصل می‌شوند و روی یک صفحه شفاف قرار می‌گیرند.

بعد از آن یک لایه محافظ از جنس شیشه یا پلاستیک روی سلول‌ها قرار داده می‌شود و با استفاده از چسب های مخصوص روی آن‌ها محکم می‌شود.

در تمام مراحل تست کنترل کیفی با دقت های مختلف صورت می‌گیرد و پنل های شکسته و خط و خش دار، مرحله به مرحله از خط تولید خارج می‌شوند تا برای مصارف دیگر و یا فروش پنل های خورشیدی با کیفیت و قیمت پایین تر آماده شوند.

در نهایت پنل خورشیدی آماده استفاده می‌شود و با کابل‌ها و اتصالات مناسب به شبکه برق یا باتری‌ها متصل می‌شود.

نصب پنل خورشیدی

نصب پنل خورشیدی در خانه، محل کار یا هر محیط دیگری، می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های برق خود را کاهش دهید و به محیط زیست کمک کنید. در این قسمت، مراحل نصب پنل خورشیدی و البته به طور کاملتر، یک سیستم خورشیدی کامل آفگرید را بررسی خواهیم کرد.

1. بررسی محل نصب: برای نصب پنل فتوولتائیک، ابتدا باید محیط را بررسی کنید. این شامل بررسی شدت نور خورشید در محیط، زاویه نصب پنل‌ها، سایه ها محیطی در طول روز و مساحت مورد نیاز برای قرارگیری پنل خورشیدی است.

2. طراحی سامانه خورشیدی: بعد از بررسی محیط، سامانه خورشیدی بسته به نوع و میزان نیاز بار مصرفی باید طراحی شود. در این مرحله، باید تعیین شود چند پنل و باتری لازم است و اینکه آیا نیاز به اینورتر وجود دارد یا خیر.

3. انتخاب باتری: پس از طراحی سامانه، باید باتری‌هایی که برای ذخیره انرژی پنل‌ها لازم هستند را نصب کنید. در انتخاب باتری ها باید مسائل مختلفی را در نظر گرفت از جمله استفاده از باتری های دیپ سایکل و البته ظرفیت باتری را باید دو برابر حداکثر مصرف قرار داد، تا در صورت مصرف تمام انرژی، به مرور باتری آسیب نبیند. درست به همین دلیل است که نمی توان از باتری ماشین در سیستم خورشیدی استفاده کرد؛ چون در این صورت این تجهیز عمر بسیار پایینی را تجربه خواهد کرد.

4. ساخت و نصب سازه خورشیدی: بعد از انتخاب باتری و پنل های خورشیدی، باید سازه پنل‌های خورشیدی را نصب کنید. برای این کار باید پایه‌های مناسب را در با ابعاد مطلوب و زاویه درست، طراحی و نصب نمایید. به طوری که پنل خورشیدی در زاویه ای قرار بگیرد که حداکثر تابش عمودی را دریافت نماید.

5. نصب اینورتر: اگر بار مصرفی شما Ac یا متناوب است، سامانه شما نیاز به اینورتر دارد، پس باید آن را بسته به محاسبات سیستم انتخاب کرده و به سایر المان های مجموعه خود متصل کنید. این کار شامل نصب اینورتر و متصل کردن آن به سامانه باتری و پنل‌های خورشیدی است.

6. برقراری اتصالات: پس از نصب پنل‌ها و اینورتر، باید اتصالات لازم بین پنل‌ها، باتری‌ها و اینورتر برقرار شود.

7. تست سامانه: در این مرحله، باید سامانه خود را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی کار می‌کند.

در نهایت، پس از نصب پنل خورشیدی و تست سامانه، شما می‌توانید از انرژی خورشیدی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی خود استفاده کنید و همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌های خود و حفظ محیط زیست کمک کنید.

 

انواع پنل خورشیدی

پنل های فتوولتائیک بسته یه تکنولوزی اسخت و اهداف مورد نظر، در انواع مختلف ساخته می شوند که هر کدام ویژگی ها و ساختار خاص خود را دارند.

1. پنل خورشیدی پلی کریستالی

این نوع پنل فتوولتائیک شامل سلول‌های خورشیدی پلی کریستالی است که از سیلیسیوم خالص تشکیل شده‌اند. سلول‌های خورشیدی پلی کریستالی در مقابل سلول‌های خورشیدی مونو کریستالی خلوص کمتری داشته و به همین دلیل هزینه‌ی تولید این پنل کمتر است. پنل‌های خورشیدی پلی کریستال مناسب برای شرایط دمایی بالا هستند و در مناطق گرمسیر این نوع پنل پیشنهاد می شود.

2. پنل خورشیدی مونو کریستالی

پنل خورشیدی مونو کریستالی شامل سلول‌های خورشیدی مونو کریستالی است که به دلیل خلوص بیشتر، ساخت پنل خورشیدی مونو کریستالی هزینه‌ی بیشتری دارد. در مقایسه با پنل های پلی کریستالی، مونو کریستال‌ها در دمای کم کارایی بیشتری دارند و به همین دلیل در شهرهایی با تابش کم و هوای سردتر، مونو کریستال ها کاربردی تر هستند.

 

3. پنل خورشیدی فیلم نازک

این نوع پنل خورشیدی شامل یک لایه نازک از سلول‌های خورشیدی است که روی یک شیشه‌ی شفاف قرار دارد. پنل خورشیدی فیلم نازک به دلیل وزن سبک و نصب آسان، برای استفاده در محیط‌هایی که عدم تغییر شکل ظاهری محیط با وجود نصب سیستم خورشیدی برای شان اهمیت دارد، مناسب است. این پنل های نازک و انعطاف پذیر در حال حاضر به اندازه پنل های کلاسیک، بازار بزرگی ندارند، اما خصوصیات ویژه، انعطاف و نازکی آنها در طرح ها و نماهای جذاب خورشیدی بسیار کاربردی است.

 

در نهایت باید گفت که انتخاب نوع پنل های خورشیدی بستگی به محیط استفاده و نیازهای کاربر دارد. با این حال، در حال حاضر پنل‌های خورشیدی مونو کریستالی و پلی کریستال، بیشترین کارایی را در اغلب محیط‌ها دارند.

مشهورترین برندهای پنل خورشیدی

شرکت های یینگلی، تریناسولار و شین سانگ از معروفترین برندهای تولید کننده پنل خورشیدی هستند و در  میان برندهای داخلی پنل تابان شناخته شده است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.