برق خورشیدی و 8 دانستنی مهم آن

برق خورشیدی و 8 دانستنی مهم آن

برق خورشیدی که به طور معمول به عنوان نوعی از انرژی خورشیدی شناخته می‌شود، در واقع به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که به کمک خورشید، انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. در این سیستم‌ها، انرژی خورشیدی با استفاده از پنل‌های خورشیدی به فرم انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

 

با توجه به اینکه خورشید منبع بی‌پایانی انرژی است و برای تولید آن هیچگونه سوختی نیاز نداریم، انرژی خورشیدی به عنوان یکی از پاک‌ترین و سبزترین منابع انرژی به شمار می‌رود.

علاوه بر این، استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق باعث کاهش تبعات زیست محیطی و کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

روش های تولید برق خورشیدی

تولید برق خورشیدی یکی از روش های پرکاربرد و پرطرفدار در تولید انرژی در سراسر جهان است. این روش با استفاده از پنل های خورشیدی و تبدیل انرژی نور خورشید به برق، امکان تولید انرژی پاک و قابل تجدید فراهم می کند.

در روش های مختلف تولید برق خورشیدی، از سلول های خورشیدی نوعی از تکنولوژی استفاده می شود که انرژی نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

این سلول ها تکنولوژی های ساخت مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی ها و مزایای خود هستند. تولید برق فتوولتائیک همچنین می تواند از طریق استفاده از ترکیب با توربین های بادی صورت گیرد. این روش با ترکیب دو منبع انرژی خورشیدی و بادی، می تواند به تولید برق پایدار و پرکاربردی کمک کند.

روش های زیر به طرق مختلف در تولید و بهره گیری بیشتر از برق خورشیدی موثر عمل می کنند:

1. استفاده از پنل های خورشیدی با راندمان بالا و تکنولوژی جدید
2. استفاده از سلول های خورشیدی نانومتری برای افزایش راندمان تولید برق
3. پیاده سازی سیستم های ردیاب خورشید برای بهینه سازی تولید برق
4. استفاده از باتری های لیتیوم-یونی برای ذخیره سازی برق تولید شده

5. استفاده از سیستم های هوشمند برای کنترل و مدیریت بهتر تولید برق

6. پیاده سازی سیستم های خورشیدی در فضا برای تولید برق برای ماموریت های فضایی
7. استفاده از تکنولوژی های جدید مانند کاشی های خورشیدی برای افزایش تولید برق
8. طراحی و ساخت سازه های خورشیدی با ابعاد بزرگ برای تولید برق در مقیاس بزرگ
9. استفاده از ماشین های خورشیدی

10. ساخت انواع وسایل مانند نیمکت، چراغ، شارژر های خیابانی، دوربین های مداربسته خورشیدی
10. استفاده از سیستم ها و مصالح خورشیدی در ساختمان ها به عنوان منابع برق پایدار

 

 

برق خورشیدی دست دوم

برق خورشیدی دست دوم
برق خورشیدی دست دوم

برق خورشیدی دست دوم درواقع همان سیستم های خورشیدی هستند که از قبل نصب شده و استفاده شده اند. این سیستم ها معمولا با توجه به سال تولید و تعداد پنل ها، قدرت و راندمان متفاوتی دارند.

در حال حاضر با افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت استفاده از منابع انرژی پاک، استفاده از سیستم های خورشیدی دست دوم نیز رو به افزایش است. این موضوع باعث کاهش هزینه های نصب سیستم های جدید بوده و در عین حال به حفظ محیط زیست کمک می کند.

استفاده از تجهیزات انرژی خورشیدی دست دوم  باعث کاهش قیمت هر کیلو وات برق خورشیدی می شود.

پکیج برق خورشیدی چیست؟

پکیج برق خورشیدی یک سیستم تولید برق برای استفاده خانگی و صنعتی است که از انرژی خورشید به عنوان منبع اصلی برق استفاده می کند. این پکیج شامل تجهیزاتی مانند پنل خورشیدی، شارژ کنترلر، باتری، اینورتر و سیستم‌های دیگر است که با همکاری یکدیگر برق تولید می کنند.

با استفاده از این پکیج ها، می توان به صورت مستقل از شبکه برق عمومی، برق تولید کرد. این روش همچنین به دلیل استفاده از یک منبع انرژی پاک، در حفظ محیط زیست نیز موثر است.

پکیج های قابل حمل یا پرتابلخورشیدی در ابعاد فیزیکی و فنی کوچکتر، برای مصارف کوچک و سفری مورد استفاده قرار میگیرند.

پکیج خورشیدی پرتابل که شامل یک پنل خورشیدی 20 الی 50 وات و یک باکس ذخیره است، با کاربردی ساده برای مصارفی از قبیل روشنایی، شارژ تلفن همراه، چراغ قوه، تلویزیون کوچک و … مورد استفاده قرار میگیرد.

در چند سال اخیر تعداد زیادی پکیج پرتابل خورشیدی تحت عنوان سامانه های خورشیدی قابل حمل، در میان عشایر توزیع شده تا نیازهای اولیه آن ها به برق را برطرف نماید.

تجهیزات برق خورشیدی

یک سیستم برق خورشیدی تشکیل شده از چند قسمت مختلف است که به نام تجهیزات برق خورشیدی شناخته می شوند. این تجهیزات شامل پنل‌های خورشیدی، باتری خورشیدید، اینورتر و شارژکنترلر، سانورتر و … است.

پنل برق خورشیدی که به با تکنولوژی های ساخت مختلف تولید می شوند، با جذب نور خورشید، انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. سپس این انرژی الکتریکی در باتری‌ها ذخیره می‌شود تا در مواقعی که خورشید نمی تابد، بتوانیم از باتری‌ها استفاده کنیم.

استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهایی با نیاز بالا به انرژی مانند چین و هند، به دلیل هزینه‌ی بسیار کم، رو به افزایش است. همچنین، مصرف این نوع انرژی در خانه‌ها و ساختمان‌ها نیز در کشورهای غربی رو به افزایش است.

باید اشاره کرد که مسئله ایجاد محدودیت در تولید برق خورشیدی وجود ندارد و با توجه به فناوری‌های جدید و به روز، با به صرفه‌تر و با کیفیت‌تر شدن این تولیدات، تولید انرژی خورشیدی در آینده رو به افزایش خواهد بود. برق خورشیدی قیمت مناسبی آن هم در طولانی مدت دارد.

 

ذخیره برق خورشیدی با استفاده از باتری خورشیدی

ذخیره برق خورشیدی با توجه به اینکه تابش آفتاب در تمام طول روز در دسترس نیست، برای مصارف 24 ساعته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی این انرژی به صورت مستقیم از نور خورشید تولید می‌شود و منبع آن نامحدود است، استفاده از آن به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل تجدید، بسیار مفید است.

اما مشکل این روش در ذخیره سازی انرژی تولید شده است که برای حل این مشکل، از سیستم‌های ذخیره انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها شامل باتری‌های خورشیدی هستند که در زمان تولید برق، انرژی را ذخیره می‌کنند و در زمان نیاز به آن، برق را برای دستگاه‌های مورد نظر تأمین می‌کنند.

استفاده از سیستم‌های ذخیره برق فتوولتائیک، علاوه بر کاهش هزینه‌های انرژی، به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

باتری خورشیدی یکی از راه‌های ذخیره انرژی خورشیدی است که می‌تواند در زمان‌هایی که خورشید نمی‌تابد، مثل شب یا روزهای ابری، انرژی لازم را تأمین کند و به این ترتیب یکی از اصلی ترین محدودیت ها یا معایب انرژی خورشیدی را حل و فصل کند.

باتری خورشیدی انرژی الکتریکی را در قالب انرژی شیمیایی ذخیره می‌کند و با استفاده از یک شارژ کنترلر، جریان برق را قابل استفاده می نماید.

باتری خورشیدی باید با توجه به نوع و توان پنل خورشیدی و مصرف برق پروژه باید انتخاب شود. این نوع باتری ها معمولاً از نوع سرب-اسید یا لیتیوم هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

برق خورشیدی

اینورتر برق خورشیدی

اینورتر برق خورشیدی یا به عبارت بهتر، اینورتری که در سیستم برق خورشیدی مورد استفاده قرار میگیرد، دستگاهی است برای تبدیل جریان مستقیم تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی به جریان متناوب مورد نیاز برای استفادۀ مصارف خانگی یا صنعتی.

اینورتر خورشیدی کاربرد بسیار مهمی در سیستم‌های خورشیدی دارد و باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود. با توجه به افزایش نیاز به انرژی خورشیدی در سراسر جهان، اینورتر خورشیدی به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم‌های خورشیدی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.


این مورد را در نظر بگیرید که اگر تهیزاتی از قبیل اینورتر در سیستم خورشیدی به تولید داخلی داخلی برسند، هزینه تهیه این تجهیز کمتر خواهد شد.


باعث خوشحالیست که کارخانه تولید اینورتر در ایران شهر قم، زیرمجموعه کارخانه جات مهر سیاره سبز آغاز به کار کرده و می تواند سهم بسیار بزرگی در پایین آمدن قیمت انرژی خورشیدی و راه اندازی این سامانه ها در کشور داشته باشد. این خط تولید اینورتر داخلی، در شهرک صنعتی سیاره سبز راه اندازی شده است.

ویدئوی معرفی کارخانه تولید اینورتر، کارخانجات مهر سیاره سبز

برق خورشیدی

 

نیروگاه برق خورشیدی

نیروگاه برق خورشیدی یکی از راه‌های تولید انرژی پاک و پایدار است که با استفاده از پنل‌های خورشیدی، نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این نوع نیروگاه، در مناطقی که تابش خورشید بالا و بارش باران کم دارند به خوبی عمل می‌کند.

مزیت این نوع نیروگاه نسبت به سایر روش‌های تولید برق، عدم تولید هیچگونه گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا است. با توجه به اینکه خورشید منبع بی‌نهایتی از انرژی است، استفاده از نیروگاه برق خورشیدی به عنوان یکی از راه‌های تولید انرژی پاک و پایدار در آینده بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به نیروگاه های خورشیدی بزرگ، مزرعه تولید برق خورشیدی یا مزرعه خورشیدی هم گفته می شود.

هزینه ساخت نیروگاه برق خورشیدی به چه چیزهایی بستگی دارد

هزینه ساخت نیروگاه انرژی خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل موقعیت جغرافیایی نیروگاه (نزدیکی به خط استوا، موقعیت جغرافیایی مناسب و … )، اندازه نیروگاه، تکنولوژی مورد استفاده، میزان تأمین برق مورد نیاز، هزینه های نصب و نگهداری، هزینه های حمل و نقل مواد، وضعیت بازار برق و … می باشند.

به طور کلی این هزینه در برابر هزینه ساخت نیروگاه های فسیلی کمتر است و با توجه به رشد تکنولوژی و کاهش هزینه های تولید، می توان در آینده انتظار داشت هزینه های ساخت نیروگاه های خورشیدی نیز کاهش یابد.

زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی است.

 

 

 

نوشته های مرتبط
3 دیدگاه
حمید رمضانی

مقاله جامعی بود با توجه به اینکه زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی هستش، همونجور که خودتون گفتید، باید آگاهی هرچی بیشتر ایجاد بشه. هنوز خیلی از مردم درباره این انرژی اطلاعات زیادی ندارن. پس لطفا بیشتر از این مطالب راهنماطوری کار کنید. درباره استفاده از برق خورشیدی برای باغ هم مطلب بذارید لطفا

dogoharani

ممنون از اینکه با همراهیتون انرژی میدید.
حتما محتوای بیشتر و تازه تری تولید خواهیم کرد.
درباره برق خورشیدی برای باغ اخیرا این مقاله رو منتشر کردیم: بزنید روی لینک پایین

https://giftsolarcity.com/2023/05/21/%d8%a8%d8%b1%d9%82-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%b4%db%8c%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%ba/

پژمان

سلام روزتون بخیر. یک سوالی داشتم ممنون میشم پاسخ بدید. برای روشنایی یکی دوتا لامپ، شارژ گوشی و کلا مصارف کوچیک مسافرتی، پنل خورشیدی چند وات لازمه؟ خودم میتونم راهش بندازم؟ برای سفر میخوام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.