انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود؟

انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود؟

انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود و چطور ممکن است تنها با قرار دادن یک تجهیز در برابر نور خورشید که هر روز در اختیار ما قراردارد، بتوان برق تولید کرد. اگر بدانید که انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود و روش تولید برق به روش فتوولتائیک را با روش تولید برق سنتی مقایسه کنید، احتمالا شما هم عاشق این منبع پاک انرژی خواهید شد.

فرایند تولید برق از انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از پایه‌های اصلی زندگی بر روی زمین است و به عنوان منبع اصلی انرژی برای اکثر انواع زندگی بر روی زمین بکار می‌رود. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم از طریق پنل‌های خورشیدی جمع آوری شده و در قالب انرژی الکتریکی به کار می‌رود. اما انرژی خورشیدی چگونه تولید می‌شود ؟

البته پدیده اصلی پشت تولید انرژی خورشیدی، هسته‌های خورشیدی است. خورشید یک ستاره عظیم است که از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. این هسته‌ها در مرکز خورشید به دلیل فشار بسیار بالا و دمای بسیاری که در آنجا وجود دارد، به هم می‌چسبند و انرژی را تولید می‌کنند.

این فرایند به نام هسته‌ای شدن معروف است. در هسته‌ای شدن، دو اتم هیدروژن به هم می‌چسبند و یک اتم هلیوم تولید می‌شود. این فرایند باعث تولید انرژی در قالب پرتوهای الکترومغناطیسی می‌شود که به عنوان نور خورشید به زمین می‌رسد.

این پرتوهای نور خورشید به طور مستقیم توسط پنل‌های خورشیدی جمع آوری می‌شوند و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شوند.

انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود؟
پنل فتوولتائیک و تابش نور خورشید

پنل‌های خورشیدی شامل سلول‌های خورشیدی هستند که دارای لایه‌های نیمه رسانا مانند سیلیسیوم می باشند. انتخاب ماده سیلیسویم به خاطر نیمه رسانا بودن آن است.  این لایه‌های نیمه رسانا طوری عمل می‌کنند که در اثر تابش نور خورشیدی به آنها، الکترون‌های شان به حرکت در آمده و این همان الکتریسیته و یا برق تولیدی توسط سلول خورشیدی است.

 

انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود

این الکترون‌ها سپس از طریق یک سیم وارد یک جعبه تقسیم می‌شوند و در نهایت به عنوان انرژی الکتریکی استفاده می‌شوند.  برای ذخیره برق خورشیدی تولید شده توسط پنل های خورشیدی، می توان از باتری استفاده کرد.

 انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی پاک که هوا را آلوده نمی کند، در حال حاضر به عنوان یکی از راه‌های اصلی تولید انرژی در سراسر جهان به خصوص کشورهای با تابش زیاد بکار می‌رود.

به همین دلیل، بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال توسعه تکنولوژی‌هایی هستند که به آنها امکان تولید انرژی خورشیدی را بیشتر می‌دهد.

یه چیزی؛ توی شهرک صنعتی انرژی خورشیدی سیاره سبز واحدهای صنعتی در ابعاد مختلف موجوده و امکان خرید کارخانه برای انواع صنایع وجود داره؛ پس اگر لازمه یه سری به مقاله جامع خرید کارخانه بزنید.

 

 

راندمان تولید انرژی خورشیدی توسط پنلهای خورشیدی

 

انرژی خورشیدی چگونه تولید می شود؟
راندمان تولید انرژی خورشیدی توسط پنلهای خورشیدی

 

راندمان تولید انرژی خورشیدی توسط پنل های خورشیدی، به میزان انرژی الکتریکی تولید شده توسط پنل های خورشیدی نسبت به انرژی خورشیدی وارد شده به پنل ها اطلاق می شود. به طور کلی، راندمان پنل های خورشیدی در حدود 15 تا 20 درصد است. بدین معنی که تنها 15 تا 20 درصد از انرژی خورشیدی واردشده به پنل های خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

عواملی مانند شدت نور خورشید، زاویه و جهت پنل های خورشیدی نسبت به خورشید، دمای سطح پنل ها و تعداد سلول های موجود در پنل های خورشیدی و… بر راندمان تولید انرژی خورشیدی تاثیر می گذارند. همچنین، موادی که در ساخت سلول های خورشیدی استفاده می شوند، نیز بر راندمان تاثیر دارند.

بدیهی است که در صنعت انرژی خورشیدی، پنل های خورشیدی با راندمان بالا، گران قیمت تر هستند.
بهبود راندمان پنل های خورشیدی از طریق افزایش تعداد سلول های موجود در پنل ها، بهبود مواد سازنده سلول ها و بهینه سازی زاویه و جهت پنل های خورشیدی نسبت به خورشید امکان پذیر است.

 

اگه براتون جالبه که بدونید چطور خرید کارخانه در شهرک صنعتی انرژی خورشیدی سیاره سبز میتونه به رشد کسب  کار شما کمک کنه و اصلا چطور میشه براحتی صاحب یک کارخانه در موقعیت ویژه یک شهرک صنعتی بزرگ شد، به این مقالات یه نگاهی بندازید:

خرید کارخانه در شهرک صنعتی
خرید کارخانه ارزان

این ویدئو هم برای شناخت بیشتر شهرک بد نیست!

کدام نوع پنل خورشیدی راندمان بهتری دارد؟

کدام نوع پنل خورشیدی راندمان بهتری دارد؟

پنل‌های خورشیدی با تکنولوژی های مختلفی ساخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها خصوصیات و قابلیت‌های متفاوتی دارند. در بین انواع مختلف پنل‌های خورشیدی، پنل‌های خورشیدی پلی‌کریستالی دارای راندمان پایین‌تر نسبت به پنل‌های خورشیدی مونوکریستالی هستند. البته برای تعیین بهترین نوع پنل خورشیدی باید به شرایط و محیط نصب و استفاده از آن توجه کرد و با توجه به این عوامل، نوع پنل خورشیدی مناسب را انتخاب کرد. چرا که مثلا در مناطق گرمسیری پنل های پلی کریستال به خاطر ضریب دمایی پایین تر، مناسب‌تر از پنل های مونو هستند در مقابل در مناطق خنک تر و با تابش کم تر، مونوکریستال ها کارآمد تراند.

زمین سبز، نیازمند انرژی خورشیدی است.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
سحر باغداری

خیلی خوب بود. بازم مطالبی که اینجوری فیزیکی و مهندسی به بحث پنل های خورشیدی و اینکه چجوری برق تولید میشه با تابش، میپردازه بذارید لطفا. N و p توی نیمه رساناها یعنی چی؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.