جعبه سیاه زمین، میراث ژئولوژی ما برای آیندگان

جعبه سیاه زمین، میراث ژئولوژی ما برای آیندگان

جعبه سیاه زمین در واقع سازه ای فولادی و نابود نشدنی با ضخامتی 10 متری است که با هدف ثبت تمامی اطلاعات، تصمیمات و عملکردها در زمینه تغییرات آب و هوایی کره زمین در مکانی که به احتمال زیاد ساحل غربی تاسمانیا در استرلیا خواهد بود، قرار می گیرد. هدف از ساخت این جعبه سیاه منتقل کردن اطلاعات جهان امروز دربارۀ عملکرد و تصمیمات موثر بر وضعیت کره زمین به نسل های آینده است؛ تا به وسیله آن هم بدانند که چه عوامل و سیر حرکتی باعث نابودی سیاره شده و هم بتوانند از این داده ها استفاده نمایند و وضعیت خود را بهبود بدهند.

این اقدام فوق آینده نگرانه و جالب که شاید روزی در میلیون ها سال بعد دستمایۀ یک فیلم جذاب ژئوپلتیکی و علمی برای نسل های آینده باشد. داستانی واقعی از نیاکانی که برای شان اطلاعات مفیدی را ذخیره کرده و به ارث گذاشته اند.

انرژی مورد نیاز این سازۀ پراهمیت از تابش خورشید تامین می شود تا دصورت پایان یافتن تمام منابع انرژی موجود روی زمین، انرژی جعبه سیاه از نور خورشید تامین شود.

هارد دیسک های موجود در این جعبه سیاره درحال حاضر ظرفیتی به اندازه ثبت اطلاعات 40-50 سال آینده را دارند که البته این قابل ارتقا است.

داده های مربوط به دمای هوا، سطح گاز دی اکسید کربن در جو زمین، سطح آب دریاها و دیگر داده های زمین شناسی در قالب های مختلف قابل ارزیابی مثل داده های متنی، تصویری، پست های توییتری و … به وسیله الگوریتم خاصی استخراج شده و مستند می گردند.

در حال حاضر البته مکان دقیق قرار گیری این جعبه سیاه که از نظر ملاحظات زمین شناسی و ژئوپلتیکی مورد تایید باشد قطعی نشده و ساحل غربی تاسمانیا یکی از گزینه های قوی تر است. گرچه جزییات این پروژه در حال حاضر در ابهام قرار دارد اما آنچه قطعی است شروع ساخت و استقرار این جعبه سیاه از سال آیندۀ میلادی است.

جعبه سیاه زمین، میراث ژئولوژی ما برای آیندگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.