تکنولوژی جذاب پنل های خورشیدی منعطف

تکنولوژی جذاب پنل های خورشیدی منعطف

یکی از جذاب ترین تکنولوژی های حوزه انرژی خورشیدی پنل های خورشیدی منعطفی است که با نازکی یک طلق یا کاغذ، توانایی تبدیل انرژی خورشید به برق را دارند. این تکنولوژی که پنل خورشیدی فیلم نازک نام دارد و نسبت به پنل های نسل قبل زمان زیادی از بازاری شدن آن نمی گذرد، با وجود بالا بودن راندمان، سادگی در کارکرد و زیبایی ظاهری، می توانند در آینده ای نزدیک بهترین جایگزین برای پنل های خورشیدی سیلیکونی کلاسیک باشند. البته به سبب بالا بودن طول عمر پنل های خورشیدی اولیه، نمی توان انتظار داشت که با وارد شدن صفحات نازک خورشیدی جذاب، پنل های قبلی به سرعت کنار گذاشته شوند. اما به هر جهت روند هرچه نازک تر شدن، منعطف تر شدن و منطبق بر محیط شدن صفحات فتوولتائیک کاملا قابل انتظار است.

فناوری ساخت پنل های خورشیدی فیلم نازک

پنل های خورشیدی فیلم نازک درست مانند پنل های کلاسیک حاوی سیلیکون هستند. از سرب در ساختار پنل های فیلم نازک استفاده نشده و به همین دلیل سازگارتر با محیط زیست می باشند. الکترودهای به کار رفته در این پنل های خورشیدی از جنس گرافن است و درست به همین دلیل است که منعطف می باشند. زیرا گرافن رسانای فوق العاده ای برای برق است و در لایه های نازک به ضخامت اتم حتی نمی توان آن ها را مشاهده کرد؛ اما همین لایۀ بسیار نازک امکان ساخت محصولات با ضخامت بسیار پایین را فراهم می نماید.

انواع پنل های خورشیدی فیلم نازک

پنل های فیلم نازک با 3 نوع تکنولوژی ساخت و ماده اولیه متفاوت در حال حاضر وجود دارند.

پنل های خورشیدی منعطف کادمیوم تلوراید CdTe

این نوع پنل خورشیدی فیلم نازک که 50 درصد از بازار را به خود اختصاص داده و بسیار پرکاربرد می باشد، از آن جایی که حاوی کادمیوم می باشد از نظر سازگاری با محیط زیست دارای مساله است. اما با این وجود همانطور که گفته شد هم اکنون پرطرفدارترین نوع پنل خورشیدی فیلم نازک می باشد.

 

پنل های خورشیدی نازک آمورف سیلیکون a-Si

پنل های خورشیدی منعطف آمورف از آنجایی که حاوی سیلیکون می باشند و سازگاری بالایی نیز دارند، از نظر شباهت به پنل های خورشیدی کلاسیک سیلیکونی نسبت به دو نوع دیگر موفق تر اند. اما کارایی نسبتا کمی نسبت به پنل های فیلم نازک نوع CdTe دارند. بیشتر برای مصارف کوچک مثل لوازم الکترونیکی از این نوع پنل فیلم نازک استفاده می شود.

پنل های خورشیدی منعطف گالیم آرسنید GaAs

در ساخت پنل خورشیدی فیلم نازک نوع سوم از فناوری های بسیار گران قیمتی استفاده شده و همین امر سبب می شود که بیشتر برای مصارف مربوط به فضاپیما ها از آن استفاده شود. 

پنل های خورشیدی فیلم نازک نسبت به پنل های فتوولتائیک کلاسیک بازدهی مطلوبی دارند و این در حالی است که فضای کمتری می گیرند و از طرفی سیلیکون کمتری در جریان ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این به آن معناست که گازهای منتشره در جریان ساخت یک سلول منعطف و پنل نازک خیلی کمتر از پنل های کلاسیک است.

پیش بینی می شود که هزینه نصب پنل های خورشیدی منعطف وقتی که در بازار فتوولتائیک ها به خوبی سهیم شوند، نسبت به پنل های قدیمی کمتر باشد.

 

بهترین شرکت های تولیدکننده پنل خورشیدی منعطف

 

شرکت First Solar از برترین تولیدکنندگان پنل های خورشیدی فیلم نازک است که این محصول را با تضمین راندمان 18.7 درصدی، 25 سال گارانتی می نماید.

ازدیگر تولید کنندگان مشهور و پایه گذران تولید پنل های خورشیدی منعطف می توان به شرکت Solo Power اشاره کرد.

شرکت بزرگ و پرسابقه Sharp Solar در زمینه ساخت پنل های آمورف پیشتاز است و از جمله مجموعه هایی است که در حوزه این تکنولوژی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.