ساخت اولین توربین‌های بادی با پرۀ قابلِ بازیافت در دانمارک

ساخت اولین توربین‌های بادی با پرۀ قابلِ بازیافت در دانمارک

توربین‌ های بادی ابزار اساسی تولید برق با منبع انرژی باد می ‌باشند. اگر این توربین ‌ها را از نزدیک مشاهده کرده باشید، می دانید که بسیار غول‌پیکر و بزرگ هستند و قطعا برای ساخت آن ‌ها از ابزار و مواد اولیه بسیار زیادی در مقیاس بالا استفاده شده است. از طرفی توربین‌ های بادی مدام در معرض اکسیژن، رطوبت، باد و تابش آفتاب هستند و روزی عمرشان به پایان خواهد رسید.

حال تصور کنید که پس ‌از پایان عمر این توربین‌های بادی غول‌پیکر که در ساخت‌شان مواد اولیه و فلزات بسیاری استفاده‌شده، این مواد به شکل زباله دفن شده و قابلیت استفاده و بازیافت نداشته باشند؛ واقعیت نامطلوب این است که هم‌اکنون قصه بازیافت ناپذیر بودن پره‌های توربین بادی واقعیت دارد و این قطعات پس ‌از سال‌ها کارکرد، از رده خارج شده و به شکل زباله دفن می‌گردند.

قابل ذکر است که دیگر تجهیزات توربین ‌های بادی از جمله برج‌ها و سایر بخش‌ها، پس از پایان عمر توربین، قابل بازیافت هستند و بازیافت ناپذیر بودن تا اینجای کار فقط امتیاز منفی پره های توربین است؛ چون این پره‌های بزرگ از مواد کامپوزیتی ساخته شدند که علاوه بر قابل بازیافت نبودن، گران قیمت هم می باشند.

اما؛ به گزارش سرویس خبری سیاره سبز به نقل از برق نیوز، برای اولین‌ بار در جهان، شرکت زیمنس گیمسا تیغه‌هایی را که قابلیت بازیافت دارند ساخته، به شکلی که از این تیغه‌ها می‌توان برای تولید تیغه‌های بزرگ‌ترِ توربین بادی نیز استفاده نمود. در تیغه‌ های جدید تولید شده توسط شرکت زیمنس گیمسا، یک نوع رزین اپوکسی نوین استفاده ‌شده که سبب بازیافت پذیر بودن و البته تقویت پره‌های توربین بادی می‌گردد.

پس ‌از آنکه عمر پره‌های توربین‌ بادی به پایان رسید، مواد تشکیل دهنده آنها شامل فایبرگلاس، چوب، رزین و … توسط محلولی با خاصیت اسیدی رقیق، از یکدیگر جدا می‌شوند و سپس در تولید محصولات دیگری مانند کیف‌، چمدان‌، روکش‌های کف، دیوار و تخت استفاده می‌شوند.

به تازگی آزمایش‌های کنترل کیفی و اعتبارسنجی اولین تیغه‌های قابل بازیافت شرکت زیمنس گیمسا که تولید کشور دانمارک است در بریتانیا صورت گرفت.

هم اکنون در سطح عملیاتی این تیغه‌ها در یک توربین بادی به ارتفاع ۸۱ متر به شکل آزمایشی در حال استفاده هستند و برق تولید می‌نماید. بر اساس بررسی ‌ها پیش‌بینی می‌شود که تا سال آینده نزدیک به ۴۰ توربین بادی که از این پره‌های قابل بازیافت ساخته شده اند، وارد دنیای تولید انرژی بادی شوند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.